Seminarul de Cercetare Interdisciplinara a Religiilor si Ideologiilor


Protest impotriva scoaterii orelor de logica din programa de liceu

Posted in protest de sciri pe Martie 16, 2009
Tags: ,

Daca doriti sa semnati protestul, o puteti face vizitind site-ul:

http://www.petitieonline.ro/petitie-p26313044.html

Ministerul Educatiei a decis scoaterea din programa de invatamint a unor licee a disciplinelor logica si psihologie. Impotriva acestei decizii, Societatea romana de filosofie a lansat un protest, care poate fi citit in continuare:

Societatea Română de Filosofie, precum şi facultăţile şi departamentele de filosofie de la Universităţile din Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara, Baia Mare şi Oradea protestează hotărât faţă de măsura luată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării de a îndepărta din planurile de învăţământ liceal disciplina „Logică şi argumentare”. Această măsură nu are nici un fundament ştiinţific şi educaţional şi trădează o lipsă cronică de înţelegere a importanţei disciplinelor umaniste pentru formarea generală a tinerilor, prin cultivarea unei gândirii critice echilibrate.

O societate democratică nu poate funcţiona şi nu poate evolua fără dezbatere publică, bazată pe argumente şi gândire critică. Spiritul civic responsabil nu se poate maturiza fără un exerciţiu pedagogic sistematic, din care nu pot lipsi disciplinele umaniste tradiţionale. Valorile necesare dezvoltării unei personalităţi armonioase şi, deopotrivă, viaţa socială civilizată reclamă studierea în liceu a disciplinelor umaniste care au reprezentat şi reprezintă pilonii civilizaţiei europene.

Cerem Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării să reanalizeze cu atenţie şi discernământ aceste măsuri improvizate şi pripite, un adevărat atac la fundamentele culturale ale educaţiei. Pe termen lung, asemenea măsuri pot avea consecinţe dezastruoase pentru formarea individuală a tinerilor şi viaţa socială de la noi.

Societatea Română de Filosofie
Academia Română
Facultatea de Filosofie, Universitatea din Bucureşti
Facultatea de Istorie şi Filosofie, Universitatea Babeş – Bolyai, Cluj-Napoca
Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Politice, Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Iaşi
Facultatea de Ştiinţe Politice, Filosofie şi Ştiinţe ale Comunicării, Timişoara
Catedra de Filosofie, Teologie şi Arte, Facultatea de Litere, Universitatea de Nord, Baia Mare
Catedra de Filosofie, Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane, Universitatea din Oradea

Daca doriti sa semnati protestul, o puteti face vizitind site-ul:

http://www.petitieonline.ro/petitie-p26313044.html

UPDATE:

Intrucit site-ul petitieonline are momente cind nu functioneaza, va invitam sa semnati protestul folosind facilitatea comentariilor la acest post. Comentariile sint moderate, astfel ca intre momentul trimiterii si al aparitiei pe pagina poate sa treaca un interval de timp.

Anunțuri

7 răspunsuri to 'Protest impotriva scoaterii orelor de logica din programa de liceu'

Subscribe to comments with RSS sau TrackBack to 'Protest impotriva scoaterii orelor de logica din programa de liceu'.

  1. Laura Pop said,

    Daca nu cunoastem fata raului, raul se va intoarce si ne va zdrobi.

    O decizie este rationala daca se fundamenteaza pe cel putin o premisa adevarata, asta se invata la logica. Avem nevoie de logica? se intreaba conducatorii nostri, evident ca nu! Daca ar raspunde altfel ar risca prea mult, i-am putea surprinde in miscarea lor decizionala lipsita de fundament, i-am putea acuza de dementa si rea vointa, pentru ca ne-am dezvolta capacitatea de rationare si am descoperi la aceste materii inutile, precum logica si psihologia- ca oamenii manipuleaza, ca manipularea si persuadarea au tehnicile lor, ca un om, cu cat e mai slab pregatit intelectual, e mai expus manipularilor ( si ele de proasta calitate, ca doar nu stricam orzul pe gaste).
    Sa nu fim totusi rai, exista un motiv suficient de puternic pentru a introduce o disciplina in locul alteia, esentiale- banii pe care ii castiga anumiti autori, posturile pentru unii someri din industrie si agricultura…
    Numai asa se explica de ce un elev de la sectia de turism studiaza modul de procesare al laptelui si tehnica construirii soselelor.
    Sunt absolventa de filosofie, am 15 ani vechime in invatamant, am avut parte de elevi extraordinari la disciplinele pe care le predau, in fiecare an, inclusiv anul acesta multi copii prefera logica la proba optionala de bacalaureat, „pentru ca nu trebuie decat sa gandim, ca sa obtinem nota maxima” si sunt mama. Aceste perspective imi permit sa va scriu aceste randuri; ele nu reprezinta fundament decizional pentru pastrarea disciplinelor, dar se constituie intr-un semnal de bun simt- nu luati decizii dupa ureche! folositi cercetarea psihopedagogica si metodica drept fundament decizional si stabiliti pentru inceput ce vreti de la copii, ca oameni, peste cativa ani si apoi incepeti operatia.


  2. In toate cele care tin de gandire functioneaza un cerc vicios: cu cat lipsa este mai mare, cu atat mai dificila este constientizarea ei. El a fost surprins de Rene Descartes in formula „eroarea ce se crede adevar”. La nivelul grupurilor umane, acest cerc vicios devine: cu cat o nevoie culturala este mai mare, cu atat mai mica este constientizarea acestei nevoi.
    Asa se intampla si cu Logica sau cu Psihologia, cu Filosofia sau cu… poezia.

    Ce putem sa facem cu fostii corigenti si restantieri care au umplut Parlamentul? Ce putem sa facem cu inginerii care conduc Ministerul Educatiei? Nu avem laindemana prea multe mijloace de actiune; probabil ca cel mai eficient este o campanie de presa (in general, mediatica – y compris noile media). Aceasta petitie ar trebui sa fie doar inceputul…

    Ma alatur petitionarilor.
    conf.univ.dr. Dumitru Bortun
    SNSPA, Bucuresti

  3. Paduraru Andreia said,

    Ca sa nu ajungem in ziua in care va fi interzis sa gandim si altfel decat este impus de guvernanti sau de o oarecare uniune economica, ma alatur petitionarilor. Nu mai reiau argumentele pertinente ale semnatarilor de mai sus.

  4. Despina Dumitrica said,

    Orice om trebuie sa invete sa gindeasca in primul rind critic. Traim intr-un stat secular, in care gindirea critica este – sau ar trebui sa fie – fundamentul deciziilor politice si nu numai. Cum sa cream o ‘societate deschisa’ sau o ‘sfera publica’ in care cetatenii discuta cu argumente problemele de care se lovesc, constienti de cum propriile valori si credinte le afecteaza argumentele, cind vrem sa scoatem din scoli acele discipline care ne ajuta sa ne auto-intelegem dincolo de indoctrinarea de orice tip?
    Ma alatur petitionarilor,

    Despina Dumitrica
    PhD Student
    Calgary, Canada


  5. Atentie! Logica este necesara la liceu, dar nu fiindca ii face pe elevi sa gandeasca mai logic. Pentru asta, cea mai eficienta materie este gramatica limbii materne, care ii da copilului si adolescentului primele structuri ale gandirii rationale. [Din pacate, nici profesorilor nu prea le place gramatica, iar unii dintre ei nici nu o predau.]
    Logica nu-i face nici mai inteligenti decat sunt, asa cum nici matematica nu-i face. In schimb, ea ii face mai rationali si mai culti, mai responsabili si mai activi social – adica mai demni ca fiinte umane.

    Logica le largeste aria de competenta: la logica, elevii afla pentru prima data ca gandirea lor poate fi supravegheata de pe un nivel superior gandirii naturale, ca exista un alt nivel de competenta, ca autoeducatia este posibila pana la cel mai subtil nivel: cel al intelectului. Se dezvolta si un nou tip de responsabilitate; cea asupra actelor mentale, a modului de gandire, a stilului mental. Logica ii deschide tanarului un nou “orizont de realitate” – lucru pe care nu il vor intelege niciodata cei care nu au facut logica (sau care au chiulit de la logica).

    Cei care scot logica din licee sunt parte a problemei, nu a solutiei. Iar problema este retardarea noastra istorica, solidara cu o gandire pre-moderna, de tip medieval: spontana, egocentrica, subiectivista, misticoida – in sfarsit, o gandire non-educabila. Ea este doar una dintre cauzele faptului ca armate de functionari publici, de „alesi”, de “specialisti” nu pot redacta proiecte fezabile, prin care sa accesam fondurile europene. Cauza profunda a saraciei noastre este o inapoiere mentala care nu se vede in mod direct, ci indirect, prin consecintele sale empirice – de pilda, tembelismul institutional sau anomia la nivel societal.

    Cred ca Logica trebuie sa ramana in planul de invatamant, dar, totodata, trebuie ca predarea ei sa devina o chestiune foarte serioasa, o misiune a scolii romanesti moderne. Pentru asta, ministerul de resort are nevoie acolo, la varf, de oameni cu viziune larga, ei insisi oameni culti si responsabili.

    Memento: si Ceasuescu a pus in fruntea Educatiei functionari si si ingineri. Dupa Mirecea Malita, un ganditor veritabil, toti ministrii erau profesori la Politehnica (singura exceptie a fost Aneta Spornic, care era profesoara la ASE).


  6. […] Publicat în presa, protest de sciri pe martie 20, 2009 Tags: logica, protest Ca un up-date la postul precedent, referitor la petitia on-line impotriva scoaterii orelor de logica din programa de liceu, am vazut […]

  7. ilinca marinescu said,

    ….domnilor

    cu tot respectul …parerea mea este ca logica este o materie extrem de interesanta ….presupune gandirea logica a elevului….mai ganditi-va inainte de a lua decizii pripite…….

    ganditi!!!!!!!!!!!!!!!!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: